In de afgelopen anderhalf jaar is bij de meeste bedrijven thuis werken het nieuwe normaal geworden. Nu de corona pandemie in Nederland afneemt en de vaccinatiegraad toeneemt, is thuis werken inmiddels vanuit de overheid niet meer het bindende advies. Als er op de werkplek anderhalve meter afstand kan worden gehouden, hoeft er niet meer thuisgewerkt te worden. Thuis werken is voor sommigen een positieve ervaring, anderen kunnen niet wachten om weer elke dag naar kantoor te ‘mogen’. Wat zijn de rechten en plichten van een medewerker als het gaat om thuis werken of op de werkplek zelf?

De standplaats van een medewerker is bij de werkgever op het bedrijf. Dat is het uitgangspunt. Ook als je de afgelopen zeven maanden gewend bent geraakt aan thuis werken. Thuis werken op zo’n grote schaal was een noodgreep vanuit de overheid om de corona pandemie te beteugelen. In de komende periode zal er  voor velen een nieuwe balans worden gevonden tussen meer thuis werken dan voor de corona pandemie en meer op kantoor werken dan tijdens de corona pandemie. Cruciaal hierbij is dat er heel duidelijke afspraken worden gemaakt hierover zodat iedereen precies weet waar hij aan toe is. Een maximaal aantal thuiswerkuren kan worden afgesproken, net zoals een aanpassing van de reiskostenvergoeding naar bijvoorbeeld een thuiswerkvergoeding of een combinatie daarvan. Het is ons advies om het aan de voorkant goed uit te werken. Hoe vaak moet een team elkaar live zien, met elkaar kunnen sparren/bijpraten om optimaal te functioneren? We hebben juist door corona ook ervaren hoe belangrijk face-to-face contact is, zo blijkt uit een onderzoek van TNO.

Eén op de vier medewerkers geeft in dit onderzoek aan dat ze thuis willen blijven werken. Het is duidelijk geworden uit verschillende onderzoeken dat thuis werken de ‘balans werk-privé’ zeer ten goede is gekomen. Het verzuim dat voor corona gangbaar was, is behoorlijk gedaald. Het is voor werkgevers daarom ook een mooi moment om te kijken naar de positieve effecten op de organisatie van een hybride manier van werken, vaker thuis en minder op kantoor (maar wel vaak genoeg). Aan thuis werken worden wel ook voorwaarden gesteld. Zo moet de digitale infrastructuur en het meubilair waarmee thuis wordt gewerkt voldoen aan de ARBO normen om klachten en verzuim te voorkomen.

Voor leidinggevenden kan het betekenen dat zij ook een omschakeling moeten maken naar veel vaker managen op afstand. Rondlopen, coachen in het voorbijgaan, aan iemands’ lichaamshouding zien dat het heel goed of minder goed gaat, even een update bij het koffieapparaat is er allemaal niet bij wanneer een collega thuis aan het werken is. Leidinggeven op afstand vraagt weer andere skills. Er zijn hier zeer goede trainingen en opleidingen voor. Uw casemanager kan u vanuit haar/zijn ervaring en deskundigheid adviseren over de nieuwe hybride manier van werken in uw organisatie.